Nagu iga laps, kes hakkab lugema õppima, alustab A tähest, nii võib ka öelda, et iga osaleja igal alustava ettevõtja koolitusel alustab küsimusest “mis on minu äriideeks? “. Üks koolitajate lemmikküsimusi sellisel puhul kõlab: „Kumb on olulisem, kas idee või teostus?“. No ja siis tulebki kahesuguseid vastuseid – osad arvavad et ikka idee, sest kuidas sa muidu alustada saad, teised, lootes et on äkki pisut nutikamad, pakuvad et ikka teostus, sest ideid on palju aga ellu jäävad neist vähesed.

Olen oma koolitaja ja ettevõtja teekonnal jõudnud sinnamaani, kus julgen oma koolitustel ja ka avalikult välja öelda, et ideed kui sellist ei olegi olemas!

Jah, alati on mingi mõte, et hakkaks tootma seda või teist või pakkuma ühte või teist teenust, kuid kõik need „ideed“ taanduvad ühele ja samale aspektile – peab olema probleem, mida ettevõtja hakkab lahendama ja siis saame me seda juba käsitleda kui ärimudelit, mitte ideed.

Isegi klienti ei pea alati alguses olema – seda saab tuletada, nõudlust saab (ja enamasti tulebki) tekitada, kuid kui ei suudeta välja mõelda, millist probleemi hakatakse lahendama, siis ülejäänu kaotab mõtte.

Miks ma nii arvan? Sest midagi enneolematut uut on inimkonna vajadusi silmas pidades võimatu välja mõelda. Kunagi miljoneid aastaid tagasi, kui meie liik tekkis, tekkisid meil baasvajadused: vajadus süüa, suhelda, meelt lahutada, liikuda, tarbida jne, ja needsamad vajadused ei ole kogu meie eksistentsi jooksul muutunud. Muutuvad vaid viisid ja võimalused, kuidas ühte või teist vajadust rahuldatakse.

Kas Facebook on ideeliselt midagi enneolematult uut? Või Uber, või AirBnB, või McDonalds? Seda nimekirja võib lõputult jätkata. Uus ei ole mitte idee, vaid teostus, viis, kuidas probleemi lahendada ehk ärimudel. Facebook aitab meil suhelda, Uber liikuda ja McDonalds süüa. On ju baasvajadused? 

Kogenud ettevõtja ütleb pea alati, et iga pealtnäha geniaalne äriidee on tegelikult teostuselt lihtne. Tuleb vaid mõista, millist probleemi hakatakse lahendama ja seejärel saabub see raskem osa – kuidas seda teha.

Seega vastab minu hinnangul tõele see vastusepool, et teostus on olulisem. Sest tõesti – ärimaailmas jäävad ellu vaid need, kes suudavad probleemile leida parema, odavama, kiirema, nutikama või säästlikuma lahenduse. Ideid on võimalik ülikiiresti kopeerida, aga lahendus sõltub juba ettevõtja oskustest, nutikusest ja vahel muidugi ka rahast. Jääda kinni idee analüüsimisse ei vii kuhugi. Nagu eelnevalt öeldud, on sageli keeruka probleemi taga lihtne lahendus ja enamus ärisid, mis sünnivad ei loo ju tegelikult midagi uut ega geniaalset vaid püüavad oma ärimudeli ehitada üles teisiti, kui seni tehtud. Vaadake ja mõelge oma nn lemmibrändide või teenusepakkujate peale, mida nad pakuvad ja kuidas. Enamasti leiame, et tõepoolest, toode või teenus polegi midagi enneolematut, aga näe viis, kuidas nad seda mulle pakuvad, on eriline või kasulik.

Kes ei usu, siis järgmine kord oma „ideed“ analüüsima hakates guugeldage. Ma võin enam kui kindel olla, et seesugune idee on kellegi poolt juba ammu ära proovitud ja ellu rakendatud. Sinu ülesandeks on nüüd teha see asi paremini kui konkurendid!